Followers

Friday 19 April 2013

Hostel Life. Eh? (1)

''Assalammu'alaikum secondary home.'' Aidil menyilangkan tangan ke dada. Matanya meliar mencari tandas. Baru habis taklimat tadi. Dari tadi aku tahan rasa nak terkencing. Taklimat tadi gila la punya panjang. Dah macam ceramah perdana. Aduh.. tandas kat mana ni. Ha.. tu ada sorang mamat tu lalu. Budak sekolah ni la kut. ''Bro, tandas kat mana?''

           ''Wa'alaikumussalam.'' Pendek lelaki tu menjawab.

           Buk. Haha. Sentap terus. Pedih je rasa. Hari first masuk sekolah dah kenapa perli. Tu la kau Ipan, tadi punya semangat bagi salam kat rumah kedua. Ni nak tanya tandas mana pun salam tak bagi.

           Lelaki yang ber'T-shirt' hitam itu mengalih pandangannya. Eh, dia gelak la. Gelakkan aku la tu. Aduh! mana aku nak letak muka ni. Ha.. tu ada pokok besar. Please big tree, I need you now. Eh, pokok tu tak jalan la. Lantak la, buat biasa aje.

           ''Err.. tandas kat mana?'' Sejak bila pula bahasa aku jadi sopan santun ni? Tadi bukan main kerek cakap

           ''Kat sebelah dewan tu. By the way, kau budak baru?''
         
           ''Ha.'' Pendek dia menjawab 
        
           ''Aku Hazraid. Panggil aje Azad. Kau?'' Azad senyum. 

           ''Aidil.'' Dia membalas senyuman. Tangan dimasukkan ke dalam poket dengan kemas. Personaliti kena jaga. Macam gay pulak. Eh, baik jangan pikir bukan-bukan. Aku gentleman la. Haha.. gentle ke? Ye la kut. ''By the way, nice to meet you...'' Jap.. nama dia apa tadi. Ha! ''...bro Azad.''

           ''Nice to meet you too.''

           ''Tadi warden cakap kau masuk bilik apa?''

           ''Saiyidina Umar.''

           Eh. Bilik aku tu. Kira dia ni ahli baru bilik la. Chantekk.

           ''Kita sama bilik do.''

           ''Iye?''

           Ipan hanya mengangkat kening. Tak rasa teruja lansung sebab dari tadi sibuk nak cari tandas. Dah alang-alang dia ni satu bilik dengan aku. Baik sembang nanti. Kencing tu penting.

           ''Okey bro, aku cau dulu. Nak buang hajat. Ada masa, kita jumpa lagi. Assalammu'alaikum.''

           ''Wa'alaikummussalam.'' Azad tersenyum.

                                                                          ********

Bunyi tapak kaki kedengaran hingga ke muka pintu. Kemudian kedengaran pintu bilik diketuk-ketuk dan suara orang memberi salam. Ipan mengangkat keningnya kepada Azad. Zaki hanya kaku seperti patung. Zhahiruddin hanya mengangkat bahu tanda tak tahu. Rifhan bangun untuk membuka pintu. Kemudian dia memandang Azad dengan muka tertanya-tanya.

          ''Siapa?'' Kepala yang tak gatal digaru-garu. Siapa pulak datang ketuk bilik waktu tengah hari ni. Nak kata orang ajak makan.. waktu makan belum lagi. Selalunya tengah hari gini orang lepak bilik sendiri.

          ''Budak baru. Dia ahli baru bilik kita. So, katil dengan loker yang kosong tu karang berpenghuni la.'' Kata Azad sambil tangan menundingkan ke arah katil yang kosong di hujung bilik. ''Lagipun budak tu okey aje aku tengok. Perangai macam kita la kut. Gila-gila.''

          Rifhan membuka pintu. Satu jasad sedang berdiri di depan pintu. Budak ni ke ahli baru bilik ni. Nampak dari luaran okey je.. ada rupa. Eh, tak boleh dinilai daripada segi luaran je. Tapi kenapa budak ni buat muka kelat?

          Diam.

          ''Ada orang pun. Ingat takde. Pintu tak bukak-bukak. Dah rasa macam patung kat depan pintu tu''. Dia menanggalkan sandal Asadi yang dipakai tadi di depan pintu dan kakinya melangkah masuk ke dalam bilik perlahan-lahan. Tangannya yang memegang tombol pintu menutup pintu itu perlahan-lahan.

          Zaki tersengih. Ni yang aku suka. Dapat lagi sorang member baru yang best. Perangai kerek macam besi karat tuuu. Makin meriah la bilik ni. Mulut semua bising. Tapi kenapa macam kenal aje dia ni. ''Aidil!!!''
         
           Aidil terkejut. ''Eh, Zaki?''

           Zaki tersenyum lebar. ''Kau tak cakap kat aku pun cuti hari itu kau masuk sekolah ni.''

           ''Mana aku tahu, patut la rasa macam pernah dengar sekolah ni.'' Aidil tertawa kecil.
           
           ''Kau datang sini kenapa ye. Sebab adik aku sekolah sini ek?'' Zaki tersengih. Dah mula nak mengusik.

           ''Hah, Athirah sekolah sini juga?''

           Zhahiruddin yang dari tadi senyap bersama empat rakan sebilik yang lain tiba-tiba menyampuk.

           ''Weh, kau orang dah lama kenal ke. Lagi satu macam mana dia ni kenal Athirah?''

           ''Kawan satu taman dulu, tapi aku dah pindah dah. Kalau nak jumpa kita orang contact jela pakai phone. Pasal Athirah tu mana boleh cerita kat kau. Nanti kau dengki.'' Zaki jelir lidah.

           ''Fine, aku redha. Aku tahu la aku ni siapa kan.''

           ''Tak malu gila, besar-besar pun nak merajuk.'' Satu bilik ketawa. ''Aidil, kau kenalkan dululah dengan yang lain. Dia orang tak kenal kau lagi''.
         
            ''Muhammad Aidil bin Zafran.'' Aidil tersenyum.
       
            ''Aku dah cakap kan.. kita satu bilik. Sorry doh pasal tadi. Aku tak sengaja perli kau.'' Tak sengaja? Haha.. banyak la kau punya tak sengaja. ''Err.. sengaja sebenarnya. Cuma abaikan. Ni aku nak kenalkan semua ahli bilik ni. That person who wear the cap tu nama dia Zhahiruddin.. panggil je dia Din. Yang tengah cucuk earphone kat telinga tu Ipan. Yang pakai baju merah tu Zaki tapi kau dah kenal dia kan. Tak sangka. Yang hitam manis macam gula tu Rifhan. Dan jejaka hensem yang sedang bercakap ni pula.. Azad.''

           Ipan buat muka. Earphone yang dicucuk ke telinga dikeluarkan. Sungguh la tak siuman. Dia baru nak dengar lagu Welcome To My Life by Simple Plan. Baru nak start lagu dah ada orang perasan hensem. Ni yang rasa nak termuntah ni.

           ''Kenapa ni?'' Azad bertanya. Risau juga. Tiba-tiba aje kawan aku ni. Macam sakit pun ada.

           ''Nak muntah. Ada orang perasan la. Mintak plastik. Siapa ada?''

            Pecah tawa satu bilik tanpa dipaksa. Kemeriahan mula terasa.

           ''Dah hakikat. Nak buat macam mana. Kan?'' Azad mempertahankan diri.

           ''Banyak la kau punya hakikat.'' Din buat muka.

           ''Pencuci muka pun pinjam aku. Ada hati.'' Zaki menjelirkan lidah.

           Rifhan tersengih je dari tadi. Aduhai member-member aku ni.

           ''Err.. nak join boleh?'' Irfan menyampuk tiba-tiba

           Diam.

           ''Weh, tak aci la lima lawan satu.''

           ''Aci kat India la.'' Aidil membalas.

           ''Merajuk la gini.'' Aizad menghempas tubuh ke atas katil. Selimut yang tebal ditarik menutupi badan. Kepala dikalih ke sebelah kanan. Kenapa aku rasa comel pulak. Haha. ''Tak nak pujuk ke?''

           ''Mengada.'' Serentak lima kawan itu bersuara. Masing-masing tersengih.

           Irfan senyum. Gembira. Sungguh tak jangka. Allah bagi aku benda yang lagi baik daripada yang aku sangka kat sini.                                                                       

No comments:

Post a Comment